Virtuelle helsetjenester i tider med pandemi

15. april 2020 / Christin Groven
Teledermatologi var den kommende tingen - av helsemessige årsaker har det nå blitt vanlig

Det er ikke alltid nødvendig å komme nær en pasient for å stille en generell diagnose, eller gi råd om god medisinsk behandling. Spesielt innen dermatologi. Så lenge en lege kan se hudens tilstand, kan en datalink med noen gode bilder ofte være nok. Fordi det er så visuelt, er "teledermatologi" i disse dager et av de virkelig raskt voksende tilbudene innen helse.

Det er faktisk ikke en helt ny idé, overraskende nok. Toveis videokonsultasjoner innen andre spesialiteter har eksistert siden 1960-tallet.

Hvorfor har de ikke erstattet konsultasjoner generelt sett? Fordi det aldri var meningen.

Telemedisin er ikke en komplett erstatning for omsorg ansikt til ansikt. Det er et tilleggstilbud. Målpasientene er de som allerede har diagnoser, men trenger oppfølging. Eller det er de som av hensyn til avstand eller mobilitet fysisk sett har problemer med å komme av gårde til lege. Det kan også være for de som ikke føler at de har noe alvorlig, noe som trenger oppmerksomhet med det samme, men som vil ha noen kompetente råd om noe som plager dem. Det er for folk som av en eller annen grunn ønsker å snakke med en lege.

Det er en strategi for helsetjenester som har vist seg å fungere veldig bra i den vestlige verdenen.1 Studier i utviklede land viser også at leger og pasienter synes teledermatologi er effektivt og tilfredsstillende for en rekke hudplager.2

De siste månedene har dette alternativet innen pasientbehandling eksplodert av ganske åpenbare grunner. Noen steder er det faktisk tilfelle at video er det eneste alternativet for rådgivning. Som forventet peker forretningsanalytikere nå på å registrere bruken av online klinikker, og antyder at helsevesenet fremover aldri vil bli det samme igjen - vi vil bruke videokonsultasjoner som et supplement for direkte kontakt for alltid.3. Faktisk kan det være at ekstern overvåkningsteknologi snart vil være så bra at ting som hjemmebasert virtuell intensivomsorg vil være mulig. En kapasitet langt utover kontroller av kviser eller enkel eksem. Det er også snakk om teleterapi for tiden, en virtuell modell som fokuserer på mental helse. Det er ingen overraskelse at utbrudd av angst og depresjon viser seg å være et problem under pandemier og lockdown.

Pasienter liker telemedisin fordi det er raskt og enkelt, og også fordi det som regel ikke koster mye. Store forsikringsselskaper betaler gjerne for denne tjenesten fordi den er svært effektiv. Noen praksiser samarbeider med nettapoteker og store apotekkjeder for å skrive ut resepter på medisiner billig og enkelt. Legene liker det fordi de unngår smitte. Når de har valget mellom å prøve og finne mengder med beskyttelsesutstyr som kanskje ikke er tilgjengelig, eller sette opp en videolink i stedet, er det mange som gladelig velger en nettkonsultasjon.

Det er vanskelig å forestille seg at det kan komme noe godt ut av en pandemi. Men denne pandemien har i det minste bidratt til å fremskynde noe som allerede var bra. Vi pleide å snakke om teledermatologi som den neste store begivenheten, måten fremtidig medisin vil fungere på. Til fordel for pasienter og helsepersonell er det allerede en realitet.

1 Burg, G. JEADV 2020, 34, 670–671.

2 Frühauf, J, et al. JEADV 2015, 29, 919–924.

3 https://edition.cnn.com/2020/04/09/investing/teladoc-coronavirus-virtual-health/index.html?utm_source=twCNN&utm_term=link&utm_content=2020-04-09T22%3A00%3A15&utm_medium=social

Har du spørsmål om huden din? Få hjelp av våre hudleger.