Er soleksponering faktisk bra for deg?

25. april 2020 / Christin Groven
Ja, i små mengder.

Vinteren er endelig over på den nordlige halvkule, og nok en gang vil kåper og vintersko forsvinne tilbake i skapet. Solkrem og sandaler vil komme ut, og dermatologiske tjenester som våre vil rulle ut de vanlige advarslene om hudkreft og solbrenthet.

Forvirrende nok sier også rådene fra leger at solskinn faktisk er bra for deg fra tid til annen, og at du bør gå ut og rulle deg i solskinn, så lenge du ikke overdriver.

Det er mye fornuft i dette. En av de gode tingene vi får fra sollys er vitamin D. Det er selvfølgelig ikke D-vitamin i lyset, men sollyset som faller på huden vår hjelper kroppen med å produsere denne viktige ingrediensen for helsen vår.

Vitaminer, i tilfelle du lurer på det, er de organiske forbindelsene som vi ikke akkurat trenger som næringsstoffer, men som hjelpemidler i prosessering av næringsstoffer. D-vitamin, som faktisk er en gruppe forbindelser og ikke en, hjelper deg med å absorbere kalsium og fosfor, slik at du kan få sterke bein. De ser også ut til å spille en rolle i andre ting, som hjertesykdommer og høyt blodtrykk, diabetes, noen former for kreft, og autoimmune sykdommer som leddgikt. Det er helt avgjørende at vi har vitamin D. Mangel på D-vitaminer er faktisk ganske alvorlig, men noe vi ikke ser så mye av lenger.

Så hva handler det om? Går vi litt i solen og stopper opp før vi inviterer til celleskade eller DNA-mutasjoner? I så fall, hva betyr "litt"?

Vi skulle ønske vi kunne svare på dette.

Nei, du skal ikke bli brent, og du bør bruke solkremen din, som vi alltid har påpekt. Men den nøyaktige soleksponeringen som gir deg vitamin D og ikke utsetter deg for fare for hudkreft er veldig vanskelig å vite. Mye avhenger av hva slags hud du har, hvor du er i verden, hvordan været er, og hvilken tid på døgnet det er.

En universell retningslinje er egentlig ikke mulig.

Det vi kan fortelle deg - og dette er av betydning - er at det tar veldig lite tid for kroppen din å få den solinduserte D-vitaminproduksjonen den trenger, og når kroppen har nok, stopper denne produksjonen.

Du trenger ikke å være lenge i solen for å få solskinnsvitaminet ditt. Når du kjenner at du har blitt brent har det gått for lang tid. Å fortsette å være ute i solen vil ikke fortsette å øke D-vitaminnivået ditt utover det naturlige metningspunktet.

Legen din vil ikke si at du skal tilbringe hele dagen i solen for bedre helse. Legen din vil heller ikke si at vi er bygget for mørket i 24 timer. En viss mengde dagslys er nødvendig for at fysiologien vår skal fungere riktig. (Dette gjelder ikke bare produksjonen av vitamin D, men også for andre funksjoner. Sollys er viktig for å regulere biokjemien i søvnsyklusen vår.) Medisinsk konsensus generelt? Bare det å løpe rundt i byen og gjøre de vanlige ærendene dine gir deg sannsynligvis riktig nivå av daglig eksponering.

Og her er en ting til du bør vite. Du kan få D-vitamin i det du spiser. Den finnes i overflod i fet fisk, og blir ofte tilsatt i melk, yoghurt, margarin og kornprodukter. Du kan til og med plukke opp tabletter på apoteket ditt. Bare spør etter tran.

Så når solen kommer tilbake for en ny sommer, trekker vi ikke tilbake advarslene om forbrenning og kreft. Men her er også en vennlig påminnelse om at solskinn i fornuftige mengder faktisk er en veldig god ting.

Har du spørsmål om huden din? Få hjelp av våre hudleger.