Dermatologi på sosiale medier

1. juni 2020 / Christin Groven
Det meste av det er ikke fra hudleger

Hva finner du når du henvender deg til sosiale medier for spørsmål om dermatologi?

For det meste får du ‘“svar” som er ufullstendige, misvisende eller rett og slett bare feil.

Ifølge en fersk artikkel i Journal of Drugs in Dermatology.1 er det en grunn til dette.

Tidsskriftets forfatter bemerket at nesten halvparten av oss ser til sosiale medier for helserelatert informasjon, og undersøkelser viser at det vi finner der påvirker beslutningene vi tar.

For å forstå nøyaktig hva vi leser der, brukte teamet hashtags på Instagram, plattformen for deling av bilder til nesten en milliard aktive brukere, og sporet nivået av engasjement for de 81 beste dermatologiske diagnosene og prosedyrene og vanlige synonymer som disse har.

Ser man bort fra betalte reklame, klassifiserte de innlegg som “utdanning”, “selvpromotering”, “ikke-betalt produktannonse” eller “pasientoppslag”. Der det var mulig vurderte de også kredibiliteten til personene som postet.

De høstet over 10 millioner Instagram-innlegg, med 43 hashtags, 387 isolerte "toppinnlegg", og valgte til slutt 258 innlegg som oppfylte kriteriene.

35% av personene som postet sa at de jobbet innen helsevesenet, enten som leger (80%), sykepleiere eller praktikanter (10%), tannleger (4%), estetikere (3%) eller legeassistenter (3%). Leger utgjorde 28% av topp-innleggene. Av disse sa 10% at de var sertifiserte spesialister, hvorav 9% av disse påstandene ble bekreftet online. De som sa at de var hudleger, utgjorde 16% av topp-innleggene. Bare 5% av topp-innleggene ble laget av personer anerkjent av American Board of Dermatology. Av de 7 individene som brukte hashtaggen #boardcertifieddermatologist, var bare 5 verifisert.

Av innleggene i seg selv var 13% ikke-betalte annonser, 16% egenreklame, 23% kom fra pasienter, og 48% var ment å være pedagogiske. Hashtagger for prosedyremessig dermatologi var 6% annonser, 58% var selvreklame, 20% var postet av pasienter og 15% var for utdanning. Innleggene fra sertifiserte hudleger var lærerike 93% av tiden. Ikke-sertifisert helsepersonell var selvpromoterende 56% av tiden.

Hva betyr dette?

Svært lite av innholdet som omhandler dermatologi på Instagram kommer fra sertifiserte hudleger. Det overveldende flertallet av dermatologirelaterte toppinnlegg kommer fra personer uten trening innen dermatologi.

Sertifiserte dermatologer poster nesten alltid innhold basert på fakta, og fremmer seg seg så godt som aldri. Ufaglærte vil sannsynligvis fremme reklame for seg selv.

Det er en interessant analyse.

For det første er det en invitasjon for hudleger til å bli mer aktive i sosiale medier.

Det er også en nyttig advarsel for folk som jakter på svar innen dermatologi.

1 Park, JH, et al. J Drugs Dermatol. 2018 1. april; 17 (4): 482–484.

Har du spørsmål om huden din? Få hjelp av våre hudleger.